WAT MAAKT VAN EEN FIETSENREK EEN FIETSPUNT ?

13-03-2016

Uit een bevraging van Fiets&Werk (de koepel van de fietspunten) blijkt dat de extra service in zo’n fietspunt ervoor gezorgd heeft dat 20% van de reizigers meer met de fiets naar het station komt. Dat betekent minder parkeerproblemen, het is beter voor het milieu en voor de gezondheid van de pendelaars. Bovendien is het goed voor de lokale tewerkstelling. Via de fietspunten biedt de NMBS samen met lokale partners een zinvolle baan aan mensen die moeilijk terecht kunnen op de reguliere arbeidsmarkt. Een topvoorbeeld van sociale economie.

 

Net in die extra dienstverlening wil de NMBS nu snoeien. Voor de stations van Turnhout, Geel en Mol wordt de toelage dit jaar nog stopgezet. Herentals moet het voortaan met een beperkt budget doen. De Vlaamse overheid maakt zich sterk dat ze voor de betrokken werknemers een andere baan zal zoeken. De NMBS hamert erop dat de fietspunten op zich overal blijven bestaan. Maar zonder extra service ? Heet dat dan niet gewoon een fietsenrek ?

Social Media: